Après l’avoir abandonné, j’ai finalement supprimé mon compte Twitter, le risque de squatting importe moins que celui d’être complice de cette grande célébration morbide des derniers remous du capitalisme en phase terminale. Je le répète:

Twitter est un cirque médiatique qui croit être le théâtre de la vie, l’acquisition de Twitter est une stratégie de diversion médiatique de la part d’un grand dadais qui ne connait rien d’autre que le bruit et la fureur, les conséquences supposées de Twitter sur la qualité des débats démocratiques sont proportionnelles à l’orgueil des « responsables » politiques et inversement proportionnelles aux compétences des « professionnels » de l’information.

Le danger est dérisoire, le danger est immense, et ce sera sans moi. J’ai mis en place ma propre instance Mastodon, qui ne compte qu’un seul compte, le mien. Au moins, je peux engueuler l’administrateur pour un oui ou pour un non. Cela nous arrive souvent.

Évidemment, je n’ai pas utilisé les outils qui permettent d’importer le « graphe social » de Twitter. Pourquoi suivre (les sycophantes) des tech bros et des cryptos goons quand je peux suivre les personnes incroyablement créatives de l’instance imaginair.es, les amoureux des lettres de l’instance typo.social, ou les fabricants du web de l’instance front-end.social ? Des artisans plutôt que des algorithmes, cela me fait un bien fou.

Mes meilleurs vœux pour cette nouvelle année.

Ici

Après quelques mois d’hésitation et un bon désherbage, j’ai finalement supprimé les fiches des ouvrages que je n’ai pas (encore) lus. La rubrique « Livres » n’est définitivement plus le catalogue de ma bibliothèque, mais commence à ressembler au journal de mes lectures, j’ai perdu tout espoir que l’un corresponde à l’autre. J’ai légèrement diminué la saturation des couleurs du site pour améliorer le confort de lecture avant de publier mes habituels récapitulatifs annuels :

J’ai publié quelques-unes de mes photos favorites… et deux vieilles façades bien abimées (celle des anciens garages particuliers a laissé place à l’entrée du garage d’un immeuble affreusement neuf) :

Departures commence la nouvelle année en ramassant les miettes de l’année dernière, et quelles miettes ! Comme je le disais dans le dernier épisode du podcaaast, j’ai eu toutes les peines du monde à sélectionner mon top 3 de l’année, mais n’aurais eu aucun mal à faire mon top 30.

Ailleurs

La compilation des articles qui ont retenu mon attention me manquait, plus encore depuis que Jean-Christophe Courte a repris la publication de sa gazette nazbrokologique sur Urbanbike. Il ne s’agit pas seulement de cultiver mon jardin numérique, mais de participer à la (re)construction d’une communauté :

In the beginning, there were blogs, and they were the original social web. We built community. We found our people. We wrote personally. We wrote frequently. We self-policed, and we linked to each other so that newbies could discover new and good blogs. I want to go back there.
— Monique Judge, « Bring back personal blogging » (The Verge)

La plupart des articles censés expliquer « pourquoi vous devriez ouvrir un blog » finissent par supposer « pourquoi vous n’avez pas ouvert un blog ». Laissons les contrarguments et les sophismes aux réseaux asociaux, vous devriez ouvrir un blog pour participer au réseau le plus social du web :

In my opinion, the strongest reason for any random person to start a blog is that you will have more awesome friendships—both in the sense that you will meet new awesome people as a result of your blog, but also in the sense that writing will cause you to have more interesting ideas, which will make your existing friendships more awesome because you’ll have better stuff to talk about.
— Ben Kuhn, « Why and how to write things on the Internet »

Mais n’ouvrez pas un blog pour les autres : ouvrez un blog pour que votre « vous du futur » puisse relire les obsessions de votre « vous du passé ». Comme je le dis souvent, j’écris pour oublier, et je me relis pour m’en souvenir :

Writing a blog effectively results in a feedback loop. I discover a new topic, decide to write about it and in the process of doing so I need to research more about the topic to help ensure that the comments and information I present are grounded and factually correct. In the process of researching I’ll inevitably discover new topics from which another post might spawn. Repeat that process a couple of times and you’ve just added immense value to your (and your readers) knowledge base(s).
— Marc, « The Value of a Personal Site »

Surtout, ouvrez un blog parce que vous le pouvez. Créateurs de tous les pays, reprenez le contrôle des moyens de production :

You feel it, don’t you? They’re all crumbling, the platforms of the last decade. It’s unsettling, but/and also unde­ni­ably exciting. Tall trees fall in the forest, and light streams down, nour­ishing places it hasn’t reached in ages. But we, as users of the global internet, cannot just ride the same roller­coaster again. It’s too embar­rassing to be trapped inside these hungry corporate gambits, these dumb proper nouns. The nouns and verbs of our online rela­tion­ships should be lowercase, the way “magazine” is lowercase, the way “movie” is lowercase. Anybody can make a movie. Anybody can try.
— Robin Sloan, « Specifying Spring ’83 »

Quoiqu’en disent les commentateurs les plus paresseux, ne vous laissez pas impressionner par les intelligences dites artificielles. Comme je le répète à chaque épisode du podcaaast ou presque, c’est l’intention qui compte, et les machines n’en ont qu’une impression :

When photography became popular and accessible, many artists that made their living from just archiving people, places, or events with a brush lost their jobs because now people were able just to snap a photo. But overall, we continued painting portraits and travel journals, and sketches of far-away places. Even more people are doing these now than ever! This is because there are people that love making such art, and there are also people that would like to see and buy a picture made by the artist they love and respect. This is because their art has depth, meaning, feelings, and atmosphere and is unique to this one person thanks to the lifetime of experiences they had, their style, personality, way of thinking, etc. This will not change. Only you can make the art that you create. No matter how good AI is, it just cannot create the same thing that you would create – because it’s not you! I cannot create the same things that Hayao Miyazaki would no matter how much his art I see and analyze – I’m just not him.
— Mateusz Urbanowicz, « I’m lost… because of AI » (Art vs. Entropy)

Ce big bang de la création artificielle entrainera, j’en suis convaincu, un big crunch de l’attention humaine, dans les deux sens du terme. Le pinacle de notre ingéniosité est aussi notre damnation, rien de nouveau sous le soleil :

My question about all this is: And then? You rush through the writing, the researching, the watching, the listening, you’re done with it, you get it behind you — and what is in front of you? Well, death, for one thing. For the main thing. But in the more immediate future: you’re zipping through all these experiences in order to do what, exactly? Listen to another song at double-speed? Produce a bullet-point outline of another post that AI can finish for you?
— Alan Jacobs, « and then? » (The Homebound Symphony)

Les productivistes ont détruit le travail, ils veulent maintenant détruire le repos, en commençant par le repos de l’âme :

Poco importa que esta sea una época de estrés permanente (y, como aventuraba Mark Fisher, de “privatización del estrés”) en la que verbos como descansar o reposar se han borrado de los mapas mentales de la mayoría, época de llegar a los objetivos y al bonus con la aceleración de las tecnologías que venían para hacernos ganar tiempo y contrariamente lo quitan porque hay que rendir más.
— Use Lahoz, « Descansar está mal visto: el arte perdido del reposo » (El País)

Nous devons apprendre l’improductivité joyeuse, nous devons nous sortir la tête du flux, nous devons redécouvrir le plaisir de l’attente et de l’attention :

When you live in a productivity culture that is constantly telling you to be productive above all else, you often don’t slow down, you want to check things off the list, even the things that are supposed to be fun, enjoyable, a hobby! Many folks have reading goals, and in my case I often have an idea in my head about when I’ll finish a book, or a sewing project, or a knitting project but not so much a firm goal. The reality is that part of the enjoyment is slowing down, the process of knitting each stitch or sewing each seam, or, yes, reading each word.
— Susan Jean Robertson, « Learning to be unproductive »

Pendant ce temps, notre monde perd ses couleurs :

We live in undeniably ugly times. Architecture, industrial design, cinematography, probiotic soda branding — many of the defining features of the visual field aren’t sending their best. Despite more advanced manufacturing and design technologies than have existed in human history, our built environment tends overwhelmingly toward the insubstantial, the flat, and the gray, punctuated here and there by the occasional childish squiggle. This drab sublime unites flat-pack furniture and home electronics, municipal infrastructure and commercial graphic design: an ocean of stuff so homogenous and underthought that the world it has inundated can feel like a digital rendering — of a slightly duller, worse world.
— Mark Krotov, Dayna Tortorici, et al., « Why Is Everything So Ugly? » (n+1)

Du MSG au CPU, il n’y a qu’un pas :

During the Covid-19 pandemic, Ajinomoto, the maker and inventor of the food seasoning called monosodium glutamate (MSG), found its profits booming. But that wasn’t necessarily because people were buying out stocks of MSG to add it to soups, stir fries, and other lockdown comfort food. Instead, the company’s sharp growth was driven by the manufacturing of a niche yet powerful material called ABF, short for Ajinomoto build-up film substrate. ABF insulates the central processing units (CPUs) that power the functions of computers.
— Michelle Cheng, « How an MSG seasoning company became a serious player in the semiconductor industry » (Quartz)